Vi går veien sammen - til barnets beste!

Lurer du på hva ansatte i barnehagen har i fokus når vi er på jobb? I denne artikkelen så vil jeg gi deg et LITE innblikk i hva VI som ansattegruppe jobber for hver eneste dag - BARNETS BESTE.

Rammeplanen for barnehager er barnehagens rammeverk, som vi skal legge til grunn for all praksis i barnehagen. Rammeplanen inneholder  krav som ansattegruppa må sette ut i live. Den vektlegger blant annet et tilstedeværende personale, som SER hvert enkelt barn:

"I barnehagen skal alle barn oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for"

(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 8).

I dette så ligger det at barna trenger ansatte i barnehagen som kan se de, lytte til de, leke med de og trøste ved behov. Dette er grunnlaget for trygge barn, som mestrer livet sitt.

De siste fem årene har ansatte i Akrobaten jobbet systematisk med kvalitetsarbeid, gjennom utviklingsarbeid i barnehagen, med mål om å fremme en kvalitativ god barnehage. Dette arbeidet tar utgangspunkt i at alle ansatte deltar i å utvikle en felles kompetanse, ledet av styrer og ledergruppa i barnehagen.

Dette barnehageåret har vi fokus på LIVSMESTRING til BARNETS BESTE. Visjonen i dette utviklingsarbeidet er:

VI GÅR VEIEN SAMMEN

- MED BARNA - MED FORELDRENE - MED ANSATTE -

BARNA skal oppleve støtte gjennom tilstedeværende ansatte, som er en trygg base. De skal bli møtt av ansatte, som har barnets beste i fokus. Dette skjer gjennom å legge tilrette for gode lekemiljø for alle og en oversiktig og god dagsrytme tilpasset individuelle behov, så vel som gruppas felles behov. De skal oppleve ansatte som møter de i alle følelsesuttrykk og responderer på barnet, slik at barnet høster erfaringer. Gjennom å ha matglede i fokus, så skal barna oppleve måltidet som en samlende arena for gruppa, støtte i å møte nye situasjoner og smaker, oppleve å glede andre og være betydningsfull for andre - Vi GÅR VEIEN SAMMEN!

FORELDRENE skal oppleve å bli sett og hørt. De skal oppleve at de er en del av barnehagen vår og føle seg velkommen. Foreldre som ønsker det kan søke veiledning i små daglige utfordringer, så vel som større sammensatte utfordringer. Foreldrene skal oppleve å bli sett, hørt, bli tatt på alvor og bli tatt med på avgjørelser som omhandler eget barn. Foreldrene skal også få god informasjon om barnegruppas behov, slik at de kan se og erfare at eget barn er en del av en større helhet. Foreldrene skal oppleve at ansatte er tydelig i sin kommunikasjon, gjennom at de deler hva som er det barnets beste. Ofte kan barnets beste bli satt i sammenheng med barnegruppas beste - Vi GÅR VEIEN SAMMEN!

ANSATTE skal oppleve at de er en del av kompetanseutviklingen. De skal oppleve en tydelig ledelse, som myndiggjør de i arbeidet med egen utvikling, så vel som organisasjonens utvikling. Ansatte skal oppleve støtte fra andre ansatte, gjennom å bli sett, hørt og veiledet gjennom kollegaveiledning. Ansatte skal oppleve at de er en stor del av den totale kompetansen i Akrobaten barnehage. Kompetente ansatte i Akrobaten oppdaterer seg på styringsdokumneter og teori, og setter dette i sammenheng med egen praksis. Gjennom arbeidet med utviklingsarbeid, så er vi hele tiden på jakt etter barnets beste i alle situasjoner. Dette er et krevende arbeid, som legger til grunn at alle ansatte er den beste utgaven av seg selv på jobb, hver dag. Ansatte skal kjenne at de har god støtte i hverandre og i kompetansehevingen. Gjennom et langsiktig og planlagt arbeid sikrer vi en stadig utvikling i arbeidet vårt. Et arbeid som forandrer seg i takt med de unike barna vi er her for. Unike barn krever et personale i bevegelse, som hele tiden beveger seg i takt med visjonen og hva som er barnas beste her og nå - Vi GÅR VEIEN SAMMEN!