NORSK SMAKSSKULE I AKROBATEN BARNEHAGE

Denne uka var Norsk smaksskule, Per Ivar Berget, i Akrobaten barnehage. Sammen med kokken lagde barna nydelig laksetaco.

Det var forventningsfulle barn som møtte i barnehagen på torsdag med forkle og ferdig innkjøpte råvarer. Laksen lå på is i kjøleskapet.

Per Ivar inviterte barna inn i matlagingen gjennom å la de få lov til å være med på å kjenne på maten, lukte på den og smake på den underveis. De hjalp til med det praktiske og sammen ble de et flott kokketeam.

Til slutt deltok alle på en smakskonkurranse, der vi satte ord på de smakene vi hadde i munnen.

I Akrobaten barnehage opplever vi at barna blir tryggere på å smake nye smaker, når de er med på å lage maten selv. Barna oppnår en kontroll og ro. Barn som har erfart at de "ikke liker" en smak tørr å utfordre seg selv ved å prøve igjen og igjen. De påvirkes også positivt av hverandre når kulturen er at det er spennende med noe nytt. Det er også noe magisk som skjer når barna etter hvert lærer å beskrive smakene med andre ord enn "godt" eller "fælt".

Tusen takk for vel gjennomført opplegg, Per Ivar Berget! Vi storkosa oss :-)

Tenker du at dette ser interessant ut for din barnehage? Her finner du mer informasjon: