Barnehagen 2024

I dag har vi markert barnehagedagen i Akrobaten. "Stedet mitt" har vært årets tema, og har handlet om nærmiljø og kulturarv. Formålet med dagen er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.

Stedet mitt er viktig for fellesskap og tilhørighet, og i Akrobaten har vi hatt et todagers miniprosjekt vi har kaldt "Stadsbygd i verden".

Gjennom prosjektet fikk barna erfare:

- Kunnskap, tilhørighet og stolthet over stedet vårt.
- Kjennskap til ulike deler av verden.
- Nysgjerrighet til ulike kulturer og tradisjoner verden rundt.

På mandag dro storbarnsgruppa til Kystens Arv. Noen tok bena fatt, mens andre satt på på el-sykkelen. Spreke barn i nydelig og frisk vårluft. På turen fikk vi oppleve nærmiljøet på nært hold.

På tirsdag dro småbarnsgruppa vår på besøk til Tungtrø barnehage. Landbruket er viktig i Stadsbygd, og det var stas å møte dyrene og våre venner på Tungtrø.

Storbarnsgruppa har laget et kart over hele Stadsbygd med bilder av kjente og kjære bygninger, steder og husene til alle barna.

Til lunsj ble det fingermat fra verden! Middelhavspoteter fra Kroatia, Onigiri fra Japan, köttbullar fra Sverige og bratwürst fra Tyskland. I Stadsbygd bor det mennesker fra mange ulike kulturer - en viktig del av vår identitet, og vi er heldige som har flere land representert i barnehagen vår.  Spennende smaker og deltakende og nysgjerrige barn under matlaginga.